Opettajan medialukutaito
Mitä medialukutaito tarkoittaa? Uudetlukutaidot.fi-sivuston mukaan se on taitoa lukea, käyttää, ymmärtää, tulkita ja arvioida erilaista mediasisältöä ja vieläpä kriittisesti. Mielestäni minulla on kohtuullinen medialukutaito ja ainakin omassa toiminnassani epäilen heti sellaisia sisältöjä, jotka vaikuttavat liian hyviltä, enkä mene vipuun älyttömiin tarjouksiinkaan. Sen sijaan satiirin ja ironian keinoin esitettyjä sisältöjä en aina tunnista ja tulkitse oikein. Uutisissa luotan eniten isojen kotimaisten mediatalojen uutisointiin.
Opiskelijoita pyrin ohjaamaan oman alan luotettuihin sivustoihin kuten Ruokavirasto, Maa- ja metsätalousministeriö, ETT ja Kennelliitto. Keskustelemme joskus myös erilaisten eläinalan someryhmien keskusteluista ja miten niihin tulisi suhtautua.
Joskus ohjaan myös käyttämään perinteisiä oppikirjoja, jos johonkin asiaan ei löydy muualta riittävästi tietoa. Tosin oppikirjoissakin saattaa olla asenteellista tietoa... Muistutan myös tieteellisestä tutkimuksesta ja sen tuottamasta informaatiosta - pääosin tieteelliseen tutkimukseen on voitava luottaa. Onneksi tutkimussektori on alkanut itsekin tuottaa tietoa useampiin medioihin :)
Työkalupakki eli vinkkejä ja ohjeita monenlaisiin tilanteisiin
https://mediakasvatus.fi/ - monenlaista tietoa mediakasvatuksesta aina ajankohtaisista asioista erilaisiin materiaaleihin. Testitulos valheenpaljastaja-visasta 5/8, parannettavaa siis on. https://mediakasvatus.fi/wp-content/uploads/2021/10/Testaa_medialukutaitosi_saavutettava.pdf
Omat suosikit:
https://riverialainen.fi/ - sähköinen opiskelijan opas. Ohje opiskelijoille: katso ensin riverialaisesta, ja jos tieto ei löydy sieltä - kysy kaverilta, jos kaveri ei tiedä - kysy omavalmentajalta :)
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen
Avoimet oppimateriaalit - täältä kannattaa kurkata ainakin yhteisiin tutkinnonosiin sopivaa materiaalia. Ja löytyipä täältä hyvä artikkeli multimodaalinen-termin selittämiseenkin... ( Verkkoviestinnän vuorovaikutus)
https://www.youtube.com/feed/subscriptions - omat tilaukset alalle sopivista kanavista
Maatalousalan perustutkinto - tätä ePerusteiden sivustoa käytän usein sekä itse, että ohjaan myös opiskelijoita.
Kestävä eläintenhoito-jami - jamboardia käytän silloin tällöin etäopetuksessa. Helppo ja anonyymi alusta, opiskelijoiden nimi ei tule näkyviin. Tässä esimerkkinä tehtävä kestävän kehityksen huomioimisesta eläintenhoidossa.
Opetusalan sosiaalisen median käytön suositukset:
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/hyvat-toimintatavat - "Verkkosivun linkittäminen omaan aineistoon on aina sallittua. Tekstissä kannattaa tehdä selväksi, että kyse on toisen tekijän sivustosta."
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/sosiaalisen-median-oppimisymparisto - "Sosiaalinen media antaa oppimiseen monia mahdollisuuksia: vuorovaikutusvälineitä, yhdessä tekemisen apuneuvoja, julkaisemisen ja sisällön jakamisen tilaa, avoimia aineistoja, verkostoitumispaikkoja ja paljon muuta. Se mahdollistaa myös erilaisten oppijoiden tukemisen; niin oppimisvaikeuksista ja aistivammoista kärsivien kuin erityislahjakkaidenkin osalta."
https://harto.wordpress.com/tuotoksia/ - mainioita oppaita sekä ajankohtaisia postauksia erityisesti sosiaaliseen mediaan liittyen. Olen tilannut uutiskirjeen Hartolta ja vähintäänkin silmäilen postaukset läpi. Olen myös hyödyntänyt hänen kirjoituksiaan lähteinä useissa omissa tehtävissä sekä suositellut myös opiskelijoille.
https://tietoturva.riveria.fi/pikaviestinta/sosiaalinen-media/ - talon ohjeistus somen käyttöön opetuksessa.
EU:n tietosuoja-asetus opetuksen näkökulmasta:
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tietoturva-ja-suoja-koulussa - "Koulujen tietoturvallisuuteen liittyvät asiat ovat hyvin samantyyppisiä kuin muissakin organisaatioissa. Lisämäärittelyjä tarvitaan erityisesti opetuskäytön osalta ja opiskelijoiden ikärakenteen huomioinnissa. "
Tähän voisi linkittää uudestaan oman talon tietosuojalinkit, jotka ovat esim. yllä sekä alempana oppilaitosten tietosuojahaasteet- otsikon alla.
https://tietosuoja.fi/etusivu - käyttökelpoinen sivusto erilaisiin tietosuojakysymyksiin.
Sosiaalisen median hyödyntäminen omalla alalla:
Riveria maatalousalan Youtube-kanava - hyödynnetään alan markkinoinnissa, työohjevideoiden jakamisessa/tallennuksessa, voidaan julkaista myös opiskelijoiden tekemää materiaalia sovittujen käytänteiden mukaisesti.
https://www.facebook.com/riveriamaatalousala - hyödynnetään enimmäkseen markkinointiin, alan avoimien työpaikkojen jakamiseen, päivittäisestä toiminnasta kertomiseen. Oltava erikseen lupa opiskelijoilta, jos heistä otettuja kuvia/videoita postataan. Postaukset hyväksytetään asianomaisilla ennen julkaisua.
Ja kun tässä työkalupakissa piti käyttää monipuolisia verkkoviestinnän keinoja, linkitinpä sitten yhden pienen videonpätkän suoraan - tällä iällä ei enää ole itsesensuuria ollenkaan :D. Video on tehty KV-farmari-hankkeen Moodleen esittelyvideoksi itsestä. Tehtävänä kaikille hankkeen osallistujille oli laatia lyhyt esittelyvideo itsestä, mukaan lukien hankkeen työntekijät. Toisella otolla purkkiin 👌 ja eikun lataus näkyviin... Videota tehdessä harjoittelin myös 360-kameran käyttöä.
Tekijän oikeudet:
Oppilaitosten tietosuojahaasteet:
Oppilaitoksen lupakäytänteet:
Opiskelijatietojärjestelmässä (Wilma) kysytään lupaa:
Opiskelijoista otettujen kuvien käyttöön on myös olemassa erillinen lupalomake, joka pyydetään täyttämään ja allekirjoittamaan erityisesti alaikäisten kohdalla (myös huoltajien allekirjoitettava) sekä silloin, jos otetaan kuvia oppilaitoksen yleisempään ja laajempaan käyttöön.
Kommentit
Lähetä kommentti