"Henkilö ymmärtää työ- ja elinkeinoelämän murroksen ja digitalisoitumisen vaikutukset eri ammatteihin. Hän tunnistaa, millaista osaamista tulevaisuuden työntekijältä vaaditaan ja mitä se merkitsee koulutuksen kehittämisessä, opetuksen tavoitteissa, pedagogisessa toteutuksessa sekä opettajan työssä." - tehtävänanto Tulevaisuuden työ moduuliin, esimerkkinä oma ala
Digiopettajan erikoistumiskoulutuksessa pohdittiin heti ensimmäisinä koulutuspäivinä megatrendien (Megatrendikortit) avulla tulevaisuutta. Valitsin yhdeksi trendiksi vertais- ja jakamistalouden yleistymisen. Pikatehtävässä mietittiin, miten trendi näkyy omalla alalla ja oman alan koulutuksessa tulevaisuudessa. Tähän trendiin liittyy mielestäni paluu yhteisöllisempään opetukseen ja oppimiseen nykyisen yksilökeskeisyyden polulta. Samalla on kuitenkin otettava haltuun entistä enemmän erilaisia digitaalisia sovelluksia, välineitä ja laitteita.
Viime kevään ja kesän aikana opiskelin myös kiertotaloutta ja ilmastonmuutosasioita. Nämä liittyvät osaltaan myös tähän vertais- ja jakamistalouteen; käytetään hyödykkeitä kauemmin, korjataan ja huolletaan vaatteita/koneita/laitteita. Suunnitellaan paremmin tuotteiden koko elinkaari jo ennen valmistusta.
Digitalisaatio voi auttaa näissä trendeissä erilaisten sovellusten avulla, voit lainata naapurustosta auton tai etsiä kimppakyytiä sovelluksen avulla. Saat omista kauppaostoksistasi jonkinlaisen yhteenvedon ilmastoystävällisyydestä tai löydät tuotteista helposti QR-koodin, jonka avulla voit itse todeta miten ja millaisista raaka-aineista tuote on valmistettu.
Maatalousalan osalta voisi varmasti vielä tehostaa juuri koneiden käyttöä tilojen välistä yhteistyötä lisäämällä - toimisiko tässäkin jokin sovellus, jonne voisi ilmoittaa käytettävistä koneista? Myös ruuan tuottamisesta voitaisiin tarjota entistä enemmän tietoa erilaisten sovellusten avulla. Näitä erilaisia mahdollisuuksia on tuotava koulutuksessa esille sekä ohjattava opiskelijoita käyttämään näitä.
Miellekartta aiheesta:
Miellekartta Cogglessa
Yhteishyvä 5/21 Miki Kuusi, Wolt-ruokalähettipalvelun perustaja ja toimitusjohtaja
Kuinkahan paljon digitalisaatio tuleekaan muuttamaan ruokailua, ruuan valmistamista tai ruuan säilömistä. Varastoja voidaan seurata tietotekniikan avulla, ruuan valmistuksessa käytetään automaattiuuneja, ruokaa tilataan erilaisilla sovelluksilla - mitä seuraavaksi?
Entä miten digitalisaatio vaikuttaa tulevaisuuden ruokatrendeihin? Millaisia ruokia voidaankaan valmistaa teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen? Voidaanko "massatuotannon" kasveja - kuten riisiä - kasvattaa jollakin digitaalisella menetelmällä suuria määriä? Millaisilla menetelmillä kasveja ja eläimiä jalostetaan tulevaisuudessa? Ostavatko kuluttajat tulevaisuudessa ruokansa tilauskasvatettuna ja seuraavat ruoka-aineidensa kasvatusta alusta alkaen? Jaetaanko jollakin sovelluksella lähialueen ihmisille, että nyt meillä jäi ruokaa yli - tule hakemaan?
Tähän tehtävään pohdin vähän erilaista näkökulmaa omalta alalta; paljon helpompi olisi ollut ottaa esimerkiksi robottien hyödyntäminen vaikkapa peltoviljelyssä. Erilaiset robottitraktorit ovat jo testausvaiheessa ja tulevat luultavasti korvaamaan joissakin tuotantosuunnissa ainakin osan perinteisistä traktoreista. Halusin kuitenkin yhdistää tulevaisuuden megatrendeistä tämän jakamistalouden sekä ilmastoystävällisemmän yrittämisen maaseudulla. Varmasti aihetta olisin voinut pohtia vieläkin syvemmin ja monipuolisemmin, mutta näin ensimmäisellä kerralla en yksin päässyt pidemmälle. Aihetta on syytä pohtia omassakin tiimissä lisää ja pohtia millaisia vaatimuksia tämä trendi asettaa koulutukselle.
Vertais- ja jakamistalous ruuantuottamisen osalta tarjoaa mahdollisuuden kouluttaa kotitalouksia enemmän kotitarveviljelyyn ja eläinten pitoon. On ollut jo nyt nähtävissä, että esimerkiksi kesäkanojen kasvatuksen suosio on noussut viime vuosina huimasti. Iso osa ihmisistä ei osaa kasvattaa tuotantoeläimiä omaan tarpeeseen, myös kotipuutarhaviljelystä tarvitaan tietoa lisää. Näihin tarpeisiin pitää pystyä vastaamaan myös perustutkintokoulutuksella. Osa koulutuksista voidaan viedä verkkoon ja myös käytännön viljelytyötä voidaan kouluttaa tietotekniikkaa hyödyntämällä ainakin osittain sinne ihmisten omiin puutarhoihin.
Tarkastelemani näkökulma ei suoranaisesti luo uusia ammatteja, pikemminkin palataan vanhaan takaisin. Mainitsemani robottien lisääntyminen ja muu teknistyminen taas lisää koulutuksen haasteita, jotta löytyy riittävä määrä työntekijöitä, jotka pystyvät käyttämään, huoltamaan, korjaamaan ja kehittämään laitteita.
Ensi syksynä voimaan tulevassa Maatalousalan perustutkinnossa on tulossa paremmin tätä muutosta huomioivia tutkinnonosia, joten omavaraistalouteen voidaan kouluttaa paremmin ihan perustutkinnossa. Yhdistämällä sopivasti puutarha-alan ja maatalousalan perustutkinnon tutkinnonosia saadaan tarjottua ammatillista koulutusta kotitarveviljelyyn ja eläinten kasvatukseen. Kenties saadaan kiinnostus heräämään ihan alan työvoimaksi astikin.
Lähteitä:
Kommentit
Lähetä kommentti