Digiopeopinnot...

 2.-3.9.2021 Digiopettajan erikoistumisopinnot alkaa...

Ensimmäiset lähipäivät oltiin pienen ryhmän kanssa paikan päällä Oulun ammattikorkeakoululla, osa ryhmästä osallistui etäyhteydellä. Torstain ohjelmassa oli koulutuksen sisällön läpikäynti, osallistujiin ja kouluttajiin tutustuminen. Uusi juttu torstaina oli tehdä pieni sarjakuva otsikolla Minä ja teknologia...

 


Oli kiva kokeilla sarjakuvan tekemistä, valitsin Comica-nimisen sovelluksen sarjakuva tekemiseen. Tehtäväantona oli laatia kolmikuvainen sarjis. Tätä voisin kokeilla hyödyntää jossakin aiheessa myös omien opiskelijoiden kanssa, sopii hyvin monenlaisiin aiheisiin. Muistiin tänne myös toinen sovellus: sarjiskone.fi.

Muuta torstaina läpikäytyä oli osaamismerkit oman osaamisen osoittamiseen. Tämä oli tuttua, olen suorittanut osaamismerkkejä aiemminkin, mutta en enää muista missä yhteydessä. Vuonna 2017-18 niitä olen joka tapauksessa kerryttänyt omasta mielenkiinnosta ja kokeillakseni niiden toimivuutta. Nyt näistä suorituksista onkin jotain hyötyä - osana tätä digiopekoulutusta noita merkkejä pitää suorittaa osaamisen osoittamiseksi.


https://harto.wordpress.com/2021/09/02/digitaitotesti-digitaalisen-osaamisen-matriisi-ja-kuinka-se-tehtiin/  - torstai-illan iltapuhteina hotellilla... Tuloksena edistyvä käyttäjä.

Perjantaina taukotehtävänä tehtiin pieni videonpätkä, johon koottiin kampuksen digitaalisia ratkaisuja haastatellen muita opiskelijoita tai etsien tiloista erilaista digitaalisuutta. Tämä oli suhteellisen helppo tehtävä ja "vedettiin" se Annan kanssa kerralla pakettiin - kumpikin olimme aiemminkin tehneet erilaisia videoita, sekä kuvaajina että esiintyjinä. Pohdittiin myös Sitran Megatrendit korttien avulla digitalisaation etenemistä ja megatrendien vaikutusta tulevaisuuden työtehtäviin ja koulutukseen. Iltapäivällä tutustuttiin kampuksen studioon ja kahteen erilaiseen laboratorioon. Studiossa saatiin tehtyä yksi mobiilivideo hyödyntäen green screeniä, tämä jäi itselle hieman epäselväksi vielä. Toki idea vihreän kankaan käyttämiseen taustalla aukeni, sekä miten sitä sitten voidaan jatkohyödyntää vaihtamalla taustaksi jotain muuta. FabLabissa meille esiteltiin erilaisia tulostusmahdollisuuksia sekä laserleikkaamista ja kankaaseen (tai muuhun materiaaliin) painamista. Yhteistä näille kaikille oli, että niitä ohjattiin tietokoneella - suunniteltiin vaikkapa noppakuutio ja tulostettiin se sitten 3D-tulostimella. Tosi mielenkiintoinen paikka :).  https://www.oulu.fi/fablab/ Toinen laboratorio oli hybridilaboratio, täällä meille esiteltiin tekniikan alan digitaalisia oppimisympäristöjä. Opiskelijat olivat mm. opetelleet lämmitysjärjestelmän ohjausta etäyhteydellä. Voisin kuvitella, että vastaavanlaista laboratoriota voisi hyödyntää ammatillisessa perustutkintokoulutuksessakin.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Työn touhussa ☺️

Uuteen-Seelantiin vol 2.

Toista päivää Hideout dairy farmilla