Raamisuunnitelma viimeistä silausta vaille valmis (palautettu jo
eteenpäin...) :). Tein myös karkean suunnitelman oppimisen ohjaamisen
arvoitavalle tunnille - tarkoituksena käydä läpi omien opiskelijoiden
kanssa maaseutuyrittämisen tutkinnonosassa maatilayrityksen/yrityksen
riskien hallintaa konstruktivisesti eli yhdessä tehden ja tietoa
etsien/luoden. Aihetta käsitellään pienessä ryhmissä, yksi ryhmä vastaa
yhden osa-alueen tiedon kokoamisesta ja lopuksi ryhmät opettavat
aihealueensa toisille. Tässä oppimiskäsityksessä opettaja ohjaa ja
tukee. Alustan riskien hallinnasta tekemäni power-pointin avulla, jonka
jälkeen jaan opiskelijat ryhmiin pohtimaan kukin ryhmä yhtä riskien
osa-aluetta.
Tässä yksi dia alustuksesta:
Riskien tunnistaminen
uMitä riskejä
maatilalla on?
u1.
Henkilöriskit
u2.
Omaisuusriskit
u3. Toiminnan
riskit
u4.
Ympäristöriskit
u5.
Taloudelliset riskit
Näistä aihealueista opiskelijat tekevät ryhmätyöt pienissä ryhmissä.
Konstruktivismista kokosin opintojen alussa seuraavia tietoja:
- tietoa ei siirretä suoraan vaan oppija etsii myös itse
- oppijalla halu oppia
- itseohjautuvuus
- tiimi/ryhmätyöskentely, yhteisöllisyys
- tieto luodaan yhdessä
- myös kriittisyyttä oltava
- ymmärtäminen tärkeää
- opettaja on ohjaaja
- monipuoliset opetusmenetelmät
. arviointi kytketään oppimisprosessiin
- uusi asia kytketään tuttuun
- opettajan oltava joustava
Kommentit
Lähetä kommentti